Kezdeti nehézségek
A magyarul Helyszínelők címmel vetített CSI: Crime Scene Investigation ötletgazdája, Anthony E. Zuiker 1968-ban született, a Nevadai Egyetemen szerzett diplomát. Történeteit 19 éves korától kezdve írogatja: korábban is szétküldte azokat ügynökségeknek és stúdióknak, de a Helyszínelők-höz hasonló, bizarr és/vagy véres sztorik a kutyát sem érdekelték. Zuiker a diploma megszerzése után így egy menő Las Vegas-i hotelnél talált munkát, ahol többek között londinerként és idegenvezetőként dolgozott.
A szállodához egy kaszinó is tartozott, Zuiker így könnyen bepillantást nyerhetett a szerencsejátékok világába - persze ezt már korábban megtehette, hisz a nevadai egyetem általa látogatott részlege is Las Vegasban, a szerencsejátékosok fellegvárában található. Nem véletlen, hogy írói-produceri munkásságának első terméke az 1999-es, The Runner című film lett, ami egy megrögzött szerencsejátékosról szól, aki játékszenvedélyével egész családját veszélybe sodorja.
Az igazi nagy dobás, vagyis a Helyszínelők azonban egy évvel később következett: Zuiker írására a nagymenő producer, Jerry Bruckheimer figyelt fel, aki korábban olyan szuperfilmek gyártását irányította, mint a Con Air - Fegyencjárat, az Armageddon vagy A Szikla. Bruckheimer egyébként már a nyolcvanas években figyelmet érdemelt, például a Top Gun vagy a Beverly Hills-i zsaru producereként.
A sztárproducer először az ABC-nek próbálta eladni Zuiker forgatókönyvét, de azok egyből visszautasították. Valószínűleg így tett volna a többi tévécsatorna is, hisz az írás igen újszerű, a korábbi sorozatokhoz képest túlságosan naturális volt, Zuiker neve pedig akkor még senkinek nem mondott semmit - korántsem lett volna tehát garantált a siker. A CBS végül csak azért vette meg a sorozatot, mert sokat adott az eredeti (vagyis a Las Vegasban játszódó) produkció főhőse, a Gil Grissomot alakító William Petersen szavára, aki pedig teljes mellszélességgel kiállt Zuiker mellett.
Hatalmasat üt a Helyszínelők
A CBS első kérése az volt Zuikerhez, hogy vegye kevésbé tudományosra a figurát, mert attól féltek, hogy a nézők nem fogják érteni a módszereket, amikkel a helyszínelők dolgoztak. Az író ekkor találta ki azt a fajta vizuális nyelvet, amely mára mintegy a sorozat védjegyévé vált. A tesztvetítésen a tudományossággal már nem volt gond, a naturális képi megjelenítés azonban kikezdte a csatorna vezetőinek gyomrát - állítólag megint csak Petersen volt, aki kardoskodott a hullák és más, szemnek kellemetlen dolgok bemutatása mellett.
Úgy tűnik, neki lett igaza, hisz a Helyszínelők - talán mondanunk sem kell - hatalmasat ütött: a 2000-ben indult sorozatot már egy-két évvel később is 30-40 millióan figyelték hetente, a 2002-2003-as szezonban a legnézettebb televíziós produkcióvá lépett elő. A műsor nem mellesleg Zuikernek is meghozta a szakmai elismerést: háromszor jelölték Emmy-díjra (igaz, ebből egyszer sem kapta meg), és a Las Vegas-i Filmkritikusok díjával is büszkélkedhet - emellett egykori egyeteme is díszdoktorává avatta.
A Helyszínelők történetei pedig egy idő után kinőtték önmagukat, így az eredeti sorozatnak elkészült a Miamiban, illetve New Yorkban játszódó testvérsorozata is. Előbbi 2002-ben, utóbbi 2004-ben indult hódító útjára, és ezek főszerepére már sikerült ismertebb színészeket is megnyerni: a Miami helyszínelők-ben David Caruso (Jade, Holtpont) alakítja a fő nyomozót, Horatio Caine-t, a New York-i helyszínelők Mac Taylorának szerepébe pedig Gary Sinise bújt, akit korábbról olyan filmekből ismerhetünk, mint például a Forrest Gump vagy az Apollo 13.
Irány Miami, reszkess New York!
A Miami helyszínelők-et - az eredeti sorozat sikerét látva - a Helyszínelők stábja indította el 2002-ben, mondván, hogy ők akarják elkészíteni a széria első spin-offját. A munkálatokba producerként bevonták volna a Helyszínelők főnyomozóját, Gil Grissomot játszó William Petersent is, a színész azonban nem kívánt élni a lehetőséggel.
Az ötletgazda, Anthony E. Zuiker és csapata aztán még tovább ment a testvérsorozatok készítésében, két évvel később elindult a New York-i helyszínelők is, melynek nyomozói egyébként a miami irodában tűntek fel először, vizsgált sorozatunk második epizódjában. A New York-i helyszínelők természetesen csak alapjaiban hasonlít az eredeti sorozathoz. Akárcsak a Miami-ban játszódó sárgás-barnás élénk színekkel operáló spin-off, ez is elsősorban képi világában különbözik a testvérsorozatoktól. A kékes-acélszürke színek és a metropolisz felhőkarcolói sajátos körítést adnak az általános vélemények szerint sokkal komorabb hangulatú CSI. New York-nak.
A Miami helyszínelők főhőse, Horatio Caine (és csapata) is megjelent - afféle felvezetésként - a Helyszínelők egyik részében, később pedig New Yorkba is átruccant két epizód erejéig. A viktoriánus író, Horatio Alger után elnevezett figura sokáig megosztotta a közvéleményt: amíg a sorozat 2006-ban a legnézettebbé vált a világon, addig Caine hadnagy egy tévés honlapon a legidegesítőbb tévés arc, konkrétan a "legirritálóbb seggfej" címéért versengett, a Jóbarátok-ból kiugrott Joeyval és a Grace klinika több szereplőjével együtt.
Tény, hogy a vörös hajú, manóarcú David Caruso nem az a karakter, akit úgy képzelnénk el, mint aki egész nap hullákban turkál vagy gyilkosok után szaglászik - ennek ellenére pályafutása során többször jelenített meg rendőrt (elég csak egy másik tévésorozatra, az NYPD Blue - New York rendőrei-re gondolni), és a Helyszínelők-ben is vérbeli, kemény (ex)zsarut játszik, aki viszont nem átall lelkizni sem. Amennyire eltér ez a karakter a Helyszínelők csendes tudósától, annyira különböznek a bűntények is: Miami kábítószerügyei, maffia-leszámolásai sokkal komorabbak a Las Vegasban megesett gyilkosságoknál.
Miamiról beszélünk ugyan, de tudnunk kell, hogy a sorozatnak csak bizonyos részeit, konkrétan a légi felvételeket forgatják Floridában, a tengerparti jeleneteket is többnyire az Egyesült Államok másik felén, Los Angeles valamely külvárosában veszik fel. A miami forgatási helyszín egyébként a valóságban sem éppen vidám hely: nem ritka, hogy egy hajléktalan vagy akár egy óvatlan csónakázó a Biscayne-öbölben lelje halálát, nem messze onnan, ahol a stáb helikoptere fel szokott szállni. A forgatás ideje alatt is találtak már ott vízihullát, a New York-i helyszínelők épületéből pedig egy mumifikálódott holttest került elő - a helyszínelőknek tehát a valóságban is akad dolguk hullákkal.
A sorozat kapcsolódása a valósággal más ponton is megfigyelhető: egy Iowa államban működő bűnügyi labor 2006-ban meghirdetett három munkahelyére például nyolcvanan jelentkeztek - 1998-ban ugyanennyi helyre még csak huszonhét pályázó akadt. A jelentkezőkkel folytatott beszélgetésekből az derült ki, hogy sokukat a Helyszínelők és testvérsorozatai inspirálták a pályaválasztásnál. Amellett, hogy a helyszínelő szakma bekerült az álláskeresők céltartományába, a sorozat hatását bizonyítja többek között az is, hogy a valóságban eredetileg CSA (Crime Scene Analysts) néven működött szervezet azóta már felvette a CSI nevet.
A tényekkel való kapcsolat bonyolultabb rétegét adja ki, hogy a sorozatban is imitálni kell a valóságot: erre a legnagyobb szükség (és ügyesség) valószínűleg a holttestek bemutatásánál van. A Miami helyszínelők-ben belső infók szerint sokszor különféle ételeket használnak a külsérelmi nyomok előidézésére: a rohadt csirkebőr például kiválóan alkalmas az égési sérülések helyettesítésére. A sorozat boncterme pedig kis kulturális utalással szolgál a rajongóknak, hiszen egy 1971-es sci-fi, a Michael Crichton (többek között Jurassic Park, A gömb, Vészhelyzet) által írt Az Androméda törzs hasonló funkciójú szobáját idézi meg.
Érdemes még egy-két szót szólni a Miami helyszínelők zenéjéről is: csakúgy, mint a másik két sorozat, a középső széria is a The Who egyik számát használja főcímzeneként. (Las Vegas: Who Are You, Miami: Won't Get Fooled Again, New York: Baba O'Riley) A zene amúgy is fontos szerepet játszik a történetek mögött, nem véletlen, hogy olyan nevek kölcsönözték dalaikat a sorozatnak, mint Prince, az Oasis, a Black Eyed Peas, a Chemical Brothers, Kylie Minogue vagy a Linkin Park, de a másodvonalból (illetve a kevésbé ismert előadók közül) is jelentkeztek a markánsabbak, mondjuk, Lemon Jelly, a Sigur Rós, a Mogwai vagy a Death Cab For Cutie - nem csoda, hogy a filmzenelemez már a sorozat indulásának évében, vagyis 2002-ben megjelent.
Forrás:Fókusz Portál
|